Michael Naimark

Michael Naimark
Geburtsjahr, Ort
1952, Detroit, Michigan, Vereinigte Staaten
Rolle am ZKM
Gastkünstler:in, in der Sammlung
Institut / Abteilung
Institut für Bildmedien
Biografie

Michael Naimark ist Produzent, Erfinder, Berater und Wissenschaftler in den Bereichen Virtual Reality und New Media Art. Er ist vor allem bekannt für seine Arbeit in den Bereichen virtuelle Reisen, Projektionskartierung, globales Live-Video und Kulturerhaltung und bezeichnet dieses Werk als »place representation« [Ortsdarstellung].

 

 

 

Ausbildung 
1974
1974 Bachelor of Science (Cybernetic Systems, independent major), University of Michigan

1979
Master of Science (Visual Studies and Environmental Art) at the Massachusetts Institute of Technology (MIT), Cambridge, Massachusetts
  

Lehrtätigkeit / sonstige Aktivitäten

1972–75

Lehrauftrag (Instructor), Residential College and Department of Geography, University of Michigan

1977–79

Lehrauftrag (Teaching Assistant, Technical Instructor), Massachusetts Institute of Technology

1981–82, 86–87

Dozent (Lecturer), School of Creative Arts, San Francisco State University

1986

Dozent (Lecturer), School of Film/Video, California Institute of the Arts

1989–90

Dozent (Lecturer), Performance/Video Department, San Francisco Art Institute

2004, 2009

Außerordentliches Mitglied (Adjunct Faculty), Interactive Telecommunications Program, Tisch School of the Arts, New York University

2004–08

Wissenschaftlicher Assistenzprofessor (Research Associate Professor), Interactive Media Division, School of Cinematic Arts  University of Southern California

2005

Gastmitglied (Visiting Faculty), Graduate Media Design Program, Art Center College of Design, Pasadena

2011

 Außerordentlicher Gastprofessor (Visiting Associate Professor), Program in Media Arts and Sciences (Media Lab), Massachusetts Institute of Technology

2017–19

Außerordentlicher künstlerischer Gastprofessor (Visiting Associate Arts Professor), Interactive Media Arts, NYU Shanghai

  

Projekte

 

1978–80

»The Aspen Moviemap«, Architecture Machine Group and Media Laboratory demo, Massachusetts Institute of Technology (MIT), Cambridge, Massachusetts

1987–89

»Visual Almanac«, Apple Multimedia Laboratory, San Francisco

1992–94

»Field Recording Studies«, Art and Virtual Environments Program, Banff Centre for the Arts, Banff

1995

»Be Now Here«, UNESCO World Heritage Centre and Interval Research Corporation

1997

»Alan Lomax Global Jukebox Project«, Association for Cultural Equity, NY

1999–2001

»Kundi«, Startup venture​​​​​​​

2001–02

»Camera Zapper«, International Academy of Media Arts and Sciences, Gifu​​​​​​​

2002–03

»ArtsLab«, Auftragsforschung (Commissioned research), Rockefeller Foundation and Leonardo Journal

2004

»Ars Electronica 25th Anniversary Symposium«, Gastkurator (Guest Curator)

2006–08

»USC Viewfinder«, School of Cinematic Arts, USC 

2009

»80+1: A Journey Around the World«, Ars Electronica and Linz09, Projektleiter (Project Director)

2010–11

»Movie Tagger«, USC and Watchwith Inc, San Francisco

2011–14

»Liiive dot tv«, Startup venture​​​​​​​

2015

»IMU VR Camera«, wearable VR camera, San Francisco

2017–18

»Ode to Joy VR«, NYU Shanghai

2018–

»TeleWindow«, NYU Shanghai

 
  

Stipendien/Preise (Auswahl)

1978/79

Förderung des Kunstrates (Council for the Arts grants), Massachusetts Institute of Technology (MIT), Cambridge, Massachusetts

1984

Erster Platz, Film as Art, from the San Francisco Museum of Modern Art, San Francisco

1992

Förderung von Kunst und virtuellen Umgebungen (Art and Virtual Environments Grant), Banff Centre for the Arts, Banff

1992

Stipendium des Artist Fellowship Program in New Genres, California Arts Council, California

1992

Preisträger, First Award (SFAI Immersive Virtual Environments class), Futures Scenario, ACM SigCHI, Monterey

2002

Preisträger, World Technology Award for the Arts, New York

2002

Preisträger, Rockefeller Foundation Creativity & Culture grant, New York (Leonardo/ISAST “arts lab” study) 

2007

Preisträger, Google Research Award for “Collective Photo Mapping”

2015

Preisträger, VR Artist Residency (first ever), Google, Mountain View, CA

  

Einzelausstellungen (Auswahl)

1984

San Francisco Museum of Modern Art, San Francisco

1986–88

Paris Metro, Madeleine Station, Paris

1987–93

Exploratorium, San Francisco

1995

University Art Museum, University of California, Berkeley

1995–96

Center for the Arts, Yerba Buena Gardens, San Francisco

2001

Presidio, SF International Film Festival and SF MOMA (Be Now Here)

2005

Alyce de Roulet Williamson Gallery, Center College of Design, Pasadena (6 installations 1977–1997) 

  

Gruppenausstellungen (Auswahl)

1977

documenta VI, Kassel

1980

»Beyond Object«, Aspen Art Museum, Aspen

1981

»Centervideo«, American Center, Paris; Kölnischer Kunstverein, Köln; Kunsthaus, Zürich

1983

»Siggraph Artshow«, Detroit

1992

»Images du Futur«, Montréal; »Triennale di Milano«, Milan

1994

»ISEA«, International Symposium for Electronic Art, Helsinki

1995

»Interaction '95«, Gifu

1997

»Art in the Anchorage«, New York

1998

Inventing Experience, The Tech Museum of Innovation, San Jose (See Banff and Be Now Here) 

1998

Exploding Cinema, International Film Festival, Rotterdam, NL (Be Now Here)

2000

ArtSale 2000, The Lab, San Francisco (Predictions)

2001

ArtSale 2001, The Lab, San Francisco (sortitout.org)

2002

Navigate @ Art, Automobil Forum Unter den Linden, Berlin (Karlsruhe Moviemap)

2002–3

Future Cinema, Zentrum fur Kunst und Medientechnologie (ZKM), Karlsruhe (Be Now Here) 

2003

Future Cinema, Kiasma Museum of Contemporary Art, Helsinki, FINLAND (Be Now Here)

2004

Interactions/Art and Technology, American Museum of the Moving Image, New York (See Banff)

2005

The Art Formerly Known As New Media, Walter Phillips Gallery, Banff Centre, Banff , CANADA (See Banff)

2006

Sensorium colloquium, USC (Fast Cheap GigaPixel Image)

2006

technoSpheres: FutureS of Thinking, Beall Center for Art and Technology, UC Irving (Fast Cheap GigaPixel Image) 

2008

Degrees of Immersion, Helen Lindhurst Gallery, USC Rosky School of Fine Arts (Be Now Here Triptych)

2009

Imaging Media, Zentrum fur Kunst und Medientechnologie (ZKM), Karlsruhe (Karlsruhe Moviemap 09) 

2012

Going Places, Computer History Museum, Mountain View, CA (See Banff cameras as artifacts)

2018–19

Kunst in Bewegung: 100 Meisterwerke mit und durch Medien, ZKM | Centre for Arts and Media, Karlsruhe (Karlsruhe Moviemap 09)

  

Publikationen (Auswahl)

1990

»Realness and Interactivity«, in The Art of Human Computer Interface Design, B. Laurel, Hrsg., NY: Addison Wesley

1991

»Elements of Realspace Imaging: a Proposed Taxonomy«, SPIE Proceedings, vol. 1457, San Jose

1991

»Moviemap Basics«, artshow catalog, Multimediale 2, Zentrum fur Kunst und Medientechnologie, Karlsruhe

1991

»VBK - A Moviemap of Karlsruhe«, Tomorrow's Realities Katalog, Siggraph, Las Vegas

1991

»EAT - A Virtual Dining Environment«, Tomorrow's Realities Katalog, Siggraph, Las Vegas

1992

»Expo '92 Seville«, Presence, vol. 1, no. 3, MIT Press

1994

»Interactive Art and the Myth of Everything-ness«, Ars Electronica Katalog, Linz

1995

»EXCAVATION AREA: A Virtual Gallery of Archaeological Art«, (Japanese), InterCommunication (NTT) No.14, Tokyo, JAPAN

1996

»Field Recording Studies«, in Immersed in Technology, Mary Anne Moser, Hrsg., Cambridge: MIT Press

1997

»Interactive Art: Maybe it’s a Bad Idea«, Cyberarts, International Compendium Prix Ars Electronica, H. Leopoldseder-C. Schopf, Hrsg., Vienna and NY: Springer Press

1997

»What’s Wrong with this Picture: Presence and Abstraction in the Age of Cyberspace«, Consciousness Reframed Proceedings, CAiiA, University of Wales, Newport, WALES

1997

»A 3D Moviemap and a 3D Panorama«, SPIE Proceedings Vol. 3012, San Jose

1997

»Art (and" or ‘versus’) Technology: Some Personal Observations«, in Art@Science, Christa Sommerer, Hrsg., Vienna and NY: Springer Press

1998

»Field Recording Techniques for Virtual Reality Applications«, VSMM '98 Proceedings, Gifu, JAPAN

2001

»Where are the Anthropologists?«, Leonardo Electronic Almanac Vol. 9:1

2001

»VR Today«, Leonardo Electronic Almanac, Vol. 9:5

2001

»Symmetrical Media«, EMERGEncy, 1.4

2001

»Leash Length«, EMERGEncy 1.5

2001

»First Word Art/Last Word Art«, FineArtForum vol.15, issue 8

2002

»VR Webcams: Time Artifacts as Positive Features«, ISEA 2002 Proceedings, Nagoya, Japan

2003

»Sensory Anomalies«, in Design Research: Methods and Perspectives, B. Laurel, Hrsg., Cambridge, MA: The MIT Press

2004

»Calculated Risk«, Vorwort für einen Leitfaden für bewährte Verfahren bei kooperativen Arbeitsmethoden und der Erstellung von Tools für neue Medien, L. Goodman and K. Milton, Hrsg., London, UK: Arts and Humanities Data Service

2004

»Addressing Time«, Kuratorisches Statement für das Festival-Symposium, Ars Electronica ​​​​​​​2004 Katalog, G. Stocker, Hrsg., Ostfildern-Ruit, Deutschland: Hatje Cantz Verlag

2005

»Two Unusual Projection Spaces«, Special Issue on Projection, MIT Press, 14.5

2006

»Aspen the Verb: Musings on Heritage and Virtuality«, Special Issue on Virtual Heritage, MIT Press, 15.3

2008

»’X’ing the World in 80 Days«, Statement des Projektleiters, 80+1: A Global Journey, an EU Culture Capital event for Linz09

2010

»Camera Cars« (Eigenveröffentlichung naimark.net)

2011

»A Statement about the Interval Lawsuit« (Eigenveröffentlichung naimark.net)

2012

»May Day on Wall Street 2012, live webcasting field notes« (Eigenveröffentlichung naimark.net)

2016

»VR Cinematography Studies for Google«, Medium, Juni

2016

»VR Interactivity: Some Useful Distinctions«, Medium, Oktober

2016

»Being Early: Challenges and Opportunities as VR Grows Up«, 25th Anniversary Issue, MIT Press, 25.2

2017

»A Big Slow Global Approach to VR: Silicon Valley’s Blind Spot«, Canadian Film Centre News, Mai

2018

»VR / AR Fundamentals«, Medium, Januar–März

2018

»Increasing VR Creativity: More Risky Research, Less Master Classes«, Medium, August