Home ZKM-Kosmos laden ZKM-Kosmos schließen ZKM-Kosmos öffnen Search menu Languages

Search form

The ZKM

Harun Farocki

Year of birth, place
1944, Nový Jičín, Czech Republic
Year of death, place
2014, bei Berlin, Germany
Role at the ZKM
Artist of the Collection
Biography

[-]

Exhibitions/ Screenings (Auswahl)
1995 »Le monde après la fotographie«, Musée d’art Villeneuve d’Ascq, Lille [F] - group exhibition
1996 »Face à l’histoire«, Centre Georges Pompidou, Paris [F] - group exhibition
1997 »documenta X«, Kassel [D] - group exhibition
1998 »Joris Ivens - Chris Marker - Harun Farocki«, screening as part of the festival »steirischer herbst«, Graz [A]
2000 »L'État des Choses [1]«, Kunst-Werke, Berlin [D], 200/ 2001 - group exhibition
  »4. Werkleitz Biennale: real[work]«, Calbe, Barby, Tornitz and Werkleitz [D]
  »Dinge, die wir nicht verstehen», Generali Foundation, Vienna [A] - group exhibition
  »media_city seoul 2000«, public space, Seoul [South Corea] - group exhibition
2001 »Harun Farocki. Retrospective«, 14. Singapore International Filmfestival, Singapore
  »Harun Farocki. Filme, Videos, Installationen 1969-2001«, Westfälischer Kunstverein Münster [D]; Kunstverein Frankfurt, Frankfurt/ M. [D]
  »Harun Farocki«, Film and Video Program of the Museum of Modern Art, New York [USA]
  »Harun Farocki«, part of the »Viewpoint Festival«, Stedelijk Museum voor Actuele Kunst, Ghent [B]
  »Exploding Cinema / Cinema without Walls. International Film Festival Rotterdam«, Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam [NL]
   
Filmography (selected)
  • »Ich glaubte Gefangene zu sehen/ Thought I was Seeing Convicts«, 2000 [25 min., BetaSP, color]
  • »Stilleben« [Still Life], D 1997 [56 min., 16mm, color]
  • »Die Bewerbung« [The Interview], D 1997 [58 min, BetaSP, color]
  • »Der Auftrit« [The Appearance], D 1996 [40 min., BetaSP, color]
  • »Schnittstelle / Section« [Interface], D 1995 [23 min., BetaSp, color]
  • »Arbeiter verlassen die Fabrik« [Workers Leaving the Factory], D 1995 [36 min.; BetaSp, color and b/w]
  • »Videogramme einer Revolution« [Videograms of a Revolution)], D 1992 [together with Andrei Ujica] [106 min., video transfered to 16mm, color]
  • »Was ist los?« [What’s Up?], D 1991 [60 min, 16mm, color]
  • »Leben - BRD« [How to Live in the FRG], D 1990 [1990; 83 min., 16mm, color]
  • »Bilder der Welt und Inschrift des Krieges« [Images of the World and the Inscription of War], D 1988 [16 mm, color, b/w]
  • »Wie man sieht« [As You See], D 1986 [72 min., b/w, color]
  • »Betrogen« [Deceived], D 1985 [99 min, 35mm, color]
  • »Etwas wird sichtbar [Before Your Eyes; Vietnam]«, D 1982 [114 min., 35mm, b/w]
  • »Zwischen zwei Kriegen« Between Two Wars], D 1978 [83 min., 16mm, b/w]
  • »Nicht löschbares Feuer« [Inextinguishable Fire], D 1969 [25 min., 16mm, b/w]
Bibliography (selected)
Patenburg, Volker; Harun Farocki, Susann Gaensheimer [eds.], »Farocki, Harun: Nachdruck/ Imprint«, Berlin: Vorwerk 8, 2001; Harun Farocki: »Amerikanische Einstellung. Notizen zu einem Film über Malls«; "Kontrollblicke. Notizen zu einem Film über Strafen und Überwachen in den USA", in: »BIGNES? Size does matter. Image/ Politik, städtisches Handeln. Kritik der unternehmerischen Stadt«, Jochen Becker [ed.], Berlin: b_books, 2001; Kriest, Ulrike; Rolf Aurich, »Der Ärger mit den Bildern. Die Filme von Harun Farocki«, Konstanz: UVK Medien, 1998; Harun Farocki: "Ich kenne mich in Bukarest nicht aus/ I don’t know my way around Bukarest", in: »video cult/ures. Multimediale Installationen der 90er Jahre«, [exhib cat. Museum for Contemporary Art/ ZKM]. Köln: Dumont, 1999, pp. 145 - 151; Baumgärtel, Tilman, »Vom Guerillakino zum Essayfilm: Harun Farocki«, Berlin: b_books, 1999; Silverman, Kaja; Harun Farocki, »Speaking About Godard«, New York University Press 1998; Blümlinger, Christa; Constantin Wulff [eds.], »Schreiben Bilder Sprechen, Texte zum essayistischen Film«, Vienna 1992; Christa Blümlinger: "Über das allmähliche Verfertigen der Gedanken beim Filmemachen", [Interview with Harun Farocki], in: »Falter«, 21, 1991, pp. 26/27; Harun Farocki: "Zwischen zwei Kriegen", in: »Filmkritik«, 263, November 1978, pp. 562-606; Harun Farocki: "Diesmal ist alles ganz anders", »Filmkritik«, 215, November 1974, pp. 530/531.
 
[2003]
  • Cover der Publikation »Konstruiertes Leben / Constructed Life«
  • Cover der Publikation »Meisterwerke der Medienkunst aus der ZKM-Sammlung«
  • Cover der Publikation »Medien Kunst Netz 2 / Media Art Net 2«
    • Rudolf Frieling and Dieter Daniels (Eds.)
    • Medien Kunst Netz 2 / Media Art Net 2
    • Springer, Wien und New York, 2005
    • Anthology
    • Language: German and English
    • http://www.mediaartnet.org

      Current discourses of media art in an international context: a book to accompany the online platform »Media Art Net«. A network of curators and writers explore seminal...

  • Cover der Publikation »Making Things Public«
  • Cover der Publikation »Making Things Public«
    • Bruno Latour and Peter Weibel (Eds.)
    • Making Things Public
    • MIT Press, Cambridge, Massachusetts, 2005
    • Exhibition catalog, Anthology
    • Language: English
    • “Back to things!” – This is the new motto of what Bruno Latour and Peter Weibel call an “object-oriented democracy”. For the more than 100 writers, artists, and philosophers assembled in this groundbreaking editorial and curatorial project,...

  • Cover der Publikation »40jahrevideokunst.de – Teil 1«
    • Rudolf Frieling and Wulf Herzogenrath (Eds.)
    • 40jahrevideokunst.de – Teil 1
    • Hatje Cantz, Ostfildern, 2006
    • Exhibition catalog, CD-ROM/DVD
    • Language: German
    • Featuring excerpts of fifty-nine works of video art on DVD. With informative essays.

      Video art has become one of the prominent genres of 20th-century art. With this initiative project by the German Federal Cultural Foundation it now...

  • Cover der Publikation »40yearsvideoart.de – Part 1 (English)«
    • Rudolf Frieling and Wulf Herzogenrath (Eds.)
    • 40yearsvideoart.de – Part 1 (English)
    • Hatje Cantz, Ostfildern, 2006
    • Exhibition catalog, CD-ROM/DVD
    • Language: English
    • Featuring excerpts of fifty-nine works of video art on DVD. With informative essays.

      Video art has become one of the prominent genres of 20th-century art. With this initiative project by the German Federal Cultural Foundation it now...

  • Cover der Publikation »40jahrevideokunst.de – Teil 1 / 40yearsvideoart.de – Part 1«
  • Cover der Publikation »Syntax des Sehens. Die Videosammlung des ZKM«
    • Marlene Angermeyer-Deubner and Peter Weibel (Eds.)
    • Syntax des Sehens. Die Videosammlung des ZKM
    • Kehrer, Heidelberg, 2006
    • Anthology
    • Language: German
    • The ZKMs (Center for Art and Media, Karlsruhe) video collection encompasses 1,400 titles, making it one of the largest and most important archives of its kind. In this book, cross-disciplinary essays place the work of the protagonists represented...

  • Cover der Publikation »Atlas«
  • Cover der Publikation »Atlas«
    • Atlas
    • 2011
    • Exhibition brochure
    • Language: German
  • Cover der Publikation »Atlas (English)«
  • Cover der Publikation »Ctrl [Space]«
    • Thomas Y. Levin, Ursula Frohne, and Peter Weibel (Eds.)
    • Ctrl [Space]
    • MIT Press, Cambridge, Massachusetts, 2002
    • Exhibition catalog
    • Language: English
    • This book investigates the state of panoptic art at a time when issues of security and civil liberties are on many people's minds. Traditional imaging and tracking systems have given way to infinitely more powerful »dataveillance« technologies,...

  • Ctrl [Space]. Die wachsame Gesellschaft
  • Cover der Broschüre »Bodenlos. Flusser und die Künste«: Portraitfoto von Viém Flusser
    • Without Firm Ground – Flusser and the Arts
    • ZKM | Zentrum für Kunst und Medientechnologie, Karlsruhe, 2015
    • Exhibition brochure
    • Language: German and Englisch
    • With texts bearing programmatic titles, such as lnto the »Universe of Technical Images« and »Towards a Philosophy of Photography«, Vilém Flusser (1920-1991) became one of the most influential thinkers on communication and media in the latter...

  • Blaues Cover mit weißer Schrift.
    • Fundaçâo Eugénio de Almeida (Ed.)
    • Inter[in]venção / Inter[in]vention
    • 2013
    • Exhibition catalog
    • Language: English and Portuguese
    • Peter Weibel O museu: entre a Arca de Noé e o hedge fund / The Museum: Between Noah's Ark and Hedge Fund 9
      Claudia Giannetti Inter[in]venção...
Logo ZKM | Close Cosmos