Adorno and the Media
The ZKM_Media Theater full of people who look at a canvas which shows amorphous structures in white
International Conference
Fri, December 13, 2019 – Sat, December 14, 2019, Conference

From the perspective of media theory Theodor W. Adorno is one of the most ambivalent figures of the 20th century. His work as a music critic at a young age was already reaching a huge public.

Since the 1940s, he and Max Horkheimer used the concept of »culture industry« to analyze the logic of mediatized culture and education. Adorno, who constantly emphasized and theorized the notion of mediation and mediality, was one of the most recognizable media intellectuals of his time. As a philosopher and sociologist he discussed the state of the public sphere and the individual under the conditions of industrialized media production. He did this in the form of media interventions, mainly interviews and lectures, which now have legendary status.

As relentlessly »negative« as Adorno's analyzes were, he nonetheless dealt in a practical-critical register with the world of the media, broadcasting and television, and knew how to use such mediums for the project of critical theory.

In contemporary debates, Adorno's sometimes apocalyptic tone has regained influence. With the spread of fake news, big data, social media and digital populism, critical theory once again serves as an important and productive reference for philosophically informed and sociologically substantiated media critique.

The conference, fifty years after Adorno's death, focuses on three topics:

  • Adorno's ambivalent attitude to the dangers and potentials of modern media
  • The impact of Adorno's theory in the media theoretical approaches of the last several decades
  • The relevance of Adorno's critical theory in the contemporary critique of digital culture


The exhibition »Adorno and the Media«, which was organized parallel with the conference, displays a series of artistic works dealing with the same topics. In addition to the question of the impact of Adorno's media criticism and analysis of society in today's context, the participating artists deal with the representation and reception of Theodor W. Adorno's theory in international cultural and media production since the 1950's to the present.

Programm

Freitag, « 13. Dezember 2019

12:00–13:00 Uhr

Eröffnung der Ausstellung »Adorno und die Medien« auf dem Museumsbalkon

14:00–14:30 Uhr

Begrüßung durch Peter Weibel, Johan F. Hartle und Lioudmila Voropai

14:30–16:00 Uhr

Keynote von Josef Früchtl »'Message in a Bottle': Adornos kritische Theorie und die Popkultur«

16:15–17:45 Uhr

 Panel »Audio«

  • Antonia Hofstätter »Utopian Grooves«
  • Ulrike Ramming »Waren-Hören und –Sehen und unreglementierte Erfahrung«
    Moderation: Roger Behrens

Panel »Film«

  • Pola Groß »'Die Revuefilme sind meist die, welche dem Ideal der Montage am nächsten kommen': Adorno und die leichten Künste«
  • Wonho Lee »Ein Beispiel ästhetischer Formbildung im Film«
    Moderation: Judith–Frederike Popp
18:00 – 19:30 Uhr

Panel »Digitale Medien 1«

  • Sarah Bianchi »Adorno, Foucault und der digitale Wandel«
  • Henrik Holm »Ästhetische Bildung in der digitalen Kultur«
  • Michael Meyer »Adornos kritische Theorie und die digitale Kultur«
    Moderation: Gerhard Schweppenhäuser


Panel »TV1«

  • Roger Behrens »Adorno bei Monty Python in der Sesamstraße«
  • Florian Wobser »Alexander Kluges Transformieren der Medienkritik Adornos im TV«
  • Stefan Niklas »Will the Enlightenment be broadcasted (or is it on Twitter)?«
    Moderation: Johan F. Hartle


Panel »Medientheorie und Philosophie 1«

  • Tyrus Miller »Adorno, Stiegler, and the Industrial Schemata of Experience«
  • Martin Ritter »Rethinking Social Mediation«
    Moderation: Samir Gandesha
20:00–21:30 Uhr

Keynote von Christiane Voss »Medienanthropologie im Lichte von Adornos Anthropologieskepsis«

 

Samstag, 14. Dezember 2019

9:30 Uhr–11:00 Uhr

Panel »TV 2«

  • Stefano Marino »Philosophical Anthropology vs. Negative Dialectics on TV«
  • Stuart Walton »Sehen und Fernsehen: Adorno on Television«
    Moderation: Tyrus Miller


Panel »Kulturindustrie digital«

  • Cyrill Miksch »Kittler und Adorno«
  • Sebastian Tränkle »Adornos negativ-anthropologische Medienkritik im digitalen Zeitalter«
  • Tobias Litterst »Fake News – Über den Zusammenhang von Nachrichten und Ideologie«
  • Olivier Voirol »‚Kulturindustrie‘ as Pathology of the Public Sphere«
    Moderation: Johann F. Hartle
11:15–12:45 Uhr

Keynote Samir Gandesha »Adorno and the Spectre of Fascism«

13:00–14:00 Uhr

Führung durch die Ausstellung »Adorno und die Medien« auf dem Museumsbalkon

14:00–15:30 Uhr

Panel »Digitale Medien 2«

  • Sourayan Mookerjea »Adorno and the Contradictions of Molecular Intermedia«
  • Divya Nadkarni »Poetic autonomy?«
  • Philipp Kleinmichel »Absolute Negativity: Art and Technological Media«
    Moderation: Stefano Marino


Panel »Medientheorie und Philosophie 2«

  • Christine Abbt »Nichtidentität und Kritik«
  • Sulgi Lie »Synthetische Physiognomien«
  • Judith-Frederike Popp »Aktuelle Formen medialer Selbstgestaltung auf Adornos Prüfstand«
  • Malte Fabian Rauch »Medien des Zerfalls: Adorno – Benjamin – Bataille«
    Moderation: Lioudmila Voropai
16:00–17:30 Uhr

Keynote von Christian Fuchs »Adorno and the Media in Digital Capitalism«

 

Organization / Institution
HfG Karlsruhe in cooperation with ZKM and Simon Fraser University, Vancouver