Ruediger John
Year of birth, place
Biography
The Austrian artist Ruediger John has been working since the mid-1990s in research and practice on critical aesthetics, artistic research and systemic art in numerous projects, exhibitions and publications. He is known for his process-oriented, interventionist and installative works and his transdisciplinary research approach.
His artistic works are often interventions at central points of everyday life practice in social subsystems in order to critically affect social dynamics, communication and value systems - as a method of sharpening perceptions, context expansion and reflection.
He works both in the traditional art and exhibition context and directly in commercial enterprises, organizations and research institutions in artistic processes and projects using situational, interventionist methods.
In relation to economics, he deals primarily with questions of perception and values, entrepreneurial, social and cultural responsibility, social design and aesthetic education; in the sciences, he deals with questions of transdisciplinarity, knowledge transfer and aesthetic research.
In addition to his project and lecture activities, he has taught since 2000 both in art and economics courses; among others at the Berlin University of the Arts, the Pforzheim University of Applied Sciences for Design and Technology, the Stuttgart Art Academy, the Zeppelin University Friedrichshafen, as well as at the Karlsruhe Institute of Technology and has been invited to the Massachusetts Institute of Technology and the California Institute of the Arts.
Biography (chronology):
Education:
2013 Instructional Design (Harvard University, DCE, USA)
1994-2000 Kunst/Kunsterziehung (Akademie der Bildenden Künste Stuttgart)
Teaching:
Since 2008 Visiting Professor for »Aesthetics & Culture, Interdisciplinarity & Artistic Research, Artistic Intervention & Process-oriented Art, Arts & Business Ethics« at Alanus Universität für Kunst und Gesellschaft Fachbereich Wirtschaft (BA/MA MBA Program).
2009/2010 Visiting professor (project based) »Artistic Intervention & Process-oriented Art, Interdisciplinarity & Artistic Research, Arts & Business« at Zeppelin Universität Friedrichshafen.
2003-2006 Visiting professor for »Interdisciplinarity & Artistic Research, Artistic Intervention & Process- oriented Art« at Universittät der Künste Berlin.
2002-2004 Visiting professor (project based) »Artistic Intervention & Process-oriented Art« at Karlsruhe Institut für Technologie, Center for Applied Cultural Studies and Studium Generale.
2003-2004 Interim professor for »Art Foundation, Interdisciplinarity, Artistic Intervention & Process-oriented Art« at Pforzheim Universität.
2000-2004 Adjunct professor for »Artistic Intervention & Process-oriented Art« at Akademie der Bildenden Künste Stuttgart.
Exhibitions/projects (selection):
2017/2018 »ask flora / frage Flora - Ein künstlerischer Forschungsaufbau zur experimentellen Untersuchung von Pflanzen als soziales Bezugssystem«, Universität Potsdam, Potsdam, DE
2010 »On Rage«, Haus der Kulturen der Welt, Berlin, DE
2010 »Kunst und Arbeit«, Alanus Hochschule für Kunst und Gesellschaft, Bonn, DE
2010 »Abstand, Umstand, Anstand« (distance, circumstance, decency), Zeppelin Universität Friedrichshafen, DE
2008 »and now for something completely… well… «, California Institute of the Arts - The School of Art, The Theatre School, The Center for Integrated Media, Valencia, USA
2008/2009 »INDEX - ein künstlerisches Archivierungsprojekt«, Zeppelin Museum Friedrichshafen, DE
2007 »Artistic Research«, Universität der Künste, Berlin, DE
2007 »Rauf, Rüber, Runter, Untendurch«, White Space, Zürich, CH
2007 »Orientierung - Eine temporäre installative Intervention«, Zeppelin Universität, Friedrichshafen, DE
2006 »Family Values / Familienwerte«, five private residences, New York City, USA
2006 »La prosa avorrida de la vida diària«, eacb Barcelona, Spain, ES
2004 »freundlich behauptet - Gespräche über Kunst und Wirtschaft«, Börse Stuttgart, Stuttgart, DE
2004 »Think Tank - Arts & Business - Kooperationsmodelle der Zukunft«, UBS Executive Development Centre, Wolfsberg, CH
2004 »MEHR WERT - Künstler, Unternehmer und Wissenschaftler im Dialog«, Badischer Kunstverein, Karlsruhe, DE
2003 »Der silberne Schnitt«, Württembergischer Kunstverein, Stuttgart, DE
2002 »kFP/02 künstlerisches Forschungsprojekt«, Künstlerhaus Dortmund, Kunstfonds NRW, DE
2002 »Die Verklärung des Gewöhnlichen«, Kunstverein Pforzheim, Pforzheim, DE
2002 »Der Berg«, Kunstverein Heidelberg, DE
Publications (selection):
»Praxis: Kritisches, ästhetisches Arbeiten im Kontext von Wirtschaft und Wissenschaft. Kunst als Intervention und Reflexion, Kritik und Politik in Unternehmen und Institutionen« in »CSR und Kultur – Corporate Cultural Responsibility als Erfolgsfaktor in Ihrem Unternehmen«, Springer-Verlag, 2016
»Abstand, Umstand, Anstand - Wahrnehmungen, Überlegungen und andere Interpretationen zum Ästhetischen« in »Positive Distanz: Multidisziplinäre Annäherungen an den wahren Abstand und das Abstandwahren in Theorie und Praxis«, VS-Verlag für Sozialwissenschaften, 2012
»Deflections: Annoyance, Anger, Rage« in »ON RAGE«, Haus der Kulturen der Welt Berlin, Revolver Publishing, 2010
»INDEX – Ein künstlerisches Archivierungsprojekt« in »Nothing To Declare«, Verlag für Moderne Kunst, 2008
»Erweiterte Erkenntnisfähigkeit durch kulturelle Kontextualisierung« in »Perspektiven systemischer Entwicklung und Beratung von Organisationen«, Verlag für Systemische Forschung im Carl Auer Verlag, 2007
»Kunst und Kunsttherapie: Milieuspezifische Wirklichkeitskonstruktionen und systemische Definitionsunterschiede« in »Grundlagen, Modelle und Beispiele kunsttherapeutischer Dokumentation«, Verlag Peter Lang, 2005
»Unternehmen Kunst«, Gespräch zwischen Max Hollein und Ruediger John, Verlag Lindinger+Schmid, 2006
»Human being - Person - Community - Individual - Culture - Communication - Cognition - Identity - Authenticity« in »Bastard - Choose My Identity«, Actar, 2006
»Erweiterte Erkenntnisfähigkeit durch kulturelle Kontextualisierung - Der Künstler als Coach und Consultant in Unternehmen - Kriterien und Ansätze einer kritisch-ästhetischen Praxis« in »Raffinierter Überleben - Strategien in Kunst und Wirtschaft«, Kadmos Kulturverlag, 2005
»Objekt Subjekt Prädikat« in »Künstlerische Bildung nach Pisa«, Athena-Verlag, 2004
»TRANSFER: Kunst Wirtschaft Wissenschaft«, [sic!] Verlag für kritische Ästhetik, 2003