Olaf Arndt

Year of birth, place
1961, Hannover, Germany
Role at the ZKM
Artist of the Collection
Groups
Biography

Initially, Olaf Arndt worked primarily in the performance sector. In cooperation with other artists, he developed productions presenting the 'man-machine society' in controversial, sometimes aggressive, constellations. 1989 founded the machine performance group BBM (Beobachter der Bediener von Maschinen - Observers of Machine Operators). Another area of work is the development of exhibition concepts on the basis of comprehensive archive research and the publication of extensive accompanying material on subjects related to industrial and media culture. 

Awards/Scholarships (selection)
1991 Künstlerhaus Bethanien Berlin; Scholarship from the Kunstfonds Bonn e.V.
1993 'Karl-Hofer Preis' of the Hochschule der Künste (HdK), Berlin
1994 Scholarship from the Akademie Schloss Solitude, Stuttgart; Scholarship from the Barkenhoff-Stiftung, Worpswede; Scholarship from the Kulturfonds Berlin; First Prize 'Das schönste deutsche Buch 1994' of the International Book Fair, Frankfurt/Main, for »Camera Silens«
1995 First Prize 'Das schönste deutsche Buch 1995' of the International Book Fair, Frankfurt/Main, for »Buna 4«

Exhibitions/Performances (selection)
1990 »Die Verbesserung von Mitteleuropa«, Leipzig
1991 »Blei!«, Theater festival Freiburg
1992 »I.a.C.E.« (Interactive Communication Experiment), documenta Stadtprogramm, Kassel; »Dieser Wahnsinn muss ein Ende haben«, Hannover
1994 »Einübungen in den Ausnahmezustand«, IWKA, Karlsruhe
1996 »V7 oder Die ganze Kunst der Verdichtung«, Tour with »Robot Wars«, USA
1997 »Das künstlerisch Gewollte zum wirtschaftlich Notwendigen in ein vernünftiges Verhältnis setzen«, Berlin

Joint projects (selection)
1993 »Achse Solitude Stammheim« (with Rob Moonen), public art project, Stuttgart; Karlsruhe; Berlin; Potsdam
1994 »camera silens« (with Rob Moonen), ZKM⎢Medienmuseum, Karlsruhe; other locations: NGBK, Neue Gesellschaft für Bildende Kunst, Berlin; »Deep Storage - Arsenale der Erinnerung«, Haus der Kunst, Munich
1995 »Buna 4 - Bauformen der Vernichtung« (with Rob Moonen and Nils Peters), Hellerau, Dresden; Eisfabrik Hannover
1996 »Passage« (with Rob Moonen and Nils Peters), Berlin; Tilburg
1997 »Giftschrank – der Gläserne Block, für Deutschlandbilder« (with Mario Mentrup, Janneke Schönenbach et al.), Martin Gropius Bau, Berlin

Literature (selection)
Künstlerhaus Bethanien, Berlin (ed.): »Das Unternehmen BBM«, Hannover 1992; Arndt, Olaf; Kockel, Johannes (ed.): »BBM - Dieser Wahnsinn muss ein Ende haben«, Hannover, Berlin 1993; Moonen, Rob; Arndt, Olaf: »Die Achse Solitude Stammheim«, Stuttgart 1993; ZKM | Center for Art and Media Karlsruhe (ed.): »Camera Silens - Ein Projekt von Moonen & Arndt«, Karlsruhe 1994; Arndt, Olaf; Moonen, Rob: “Stille Abteilung - Zur gesellschaftlichen Relevanz der Medienkunst“, »Prisma - Aus der Arbeit des Goethe-Instituts«, Nr. 4/94, Munich 1994; Förderverein für die Europäische Werkstatt für Kunst und Kultur Hellerau e. V. Dresden (ed.): »Buna 4«, Hannover 1995; Zinfert, Maria: »Einübungen«, Worpswede 1995; Arndt, Olaf: »Passage«, Berlin 1996; BBM; Arndt, Olaf: »Der Sinn von BBM ist sein Scheitern«, Berlin 1997

[1997]