Marcel Odenbach

Year of birth, place
1953, Cologne, Germany
Role at the ZKM
Artist of the Collection
Biography

From 1974 to 1979 Marcel Odenbach studied Architecture, Art History and Semiotics at the Technische Hochschule, Aachen. From 1992-97 he was Professor of Media Arts at the Staatliche Hochschule für Gestaltung, Karlsruhe. He lives in Cologne.

Odenbach's work falls into three complementary categories: collage drawings, video tapes, and video installations. His collage drawings show architectural forms within which text or photographic fragments have been incorporated. His video tapes evoke a narrative structure through the combination of several different levels of images and sounds. His principal aim here is to comment on the cosily familiar world of the television screen by means of dividing images and effecting abrupt shifts between them. Odenbach's installations are relatively simple in their arrangement they usually contain two or three projected video tapes (which establish their own interrelationship), combined with a few very ordinary utensils or pieces of furniture. Odenbach is concerned to address the issues raised by German history. Since the early 1990s he has included social and political issues currently being debated, such as racism or discrimination against homosexuals. 

​Individual exhibitions (selection)
 
1976 Galerie Hinrichs, Lohmar
1981 »Marcel Odenbach: Videoarbeiten«, Museum Folkwang, Essen, subsequently at Städtische Galerie im Lenbachhaus, Munich
1982 Stedelijk Museum, Amsterdam
1987 »Marcel Odenbach: Dans la vision périphérique du témoin«, Musée National d'Art Moderne, Centre Georges Pompidou, Paris
1988 »Stehen ist Nichtumfallen«, Badischer Kunstverein, Karlsruhe, subsequently at Städtische Galerie, Erlangen
1990 »Wenn die Wand an den Tisch rückt«, Galerie Yvonne Lambert, Paris, subsequently at Galerie Eigen + Art, Leipzig
1993 »Mit dem Kopf durch die Wand«, Haus der Geschichte der Bundesrepublik Deutschland, Bonn; »Keep in View«, Stichtig De Appel, Amsterdam; »Marcel Odenbach. Video-Arbeiten, Installationen, Zeichnungen 1988-1993«, Galerie der Stadt Esslingen, Villa Merkel, Esslingen, subsequently at Braunschweiger Kunstverein, Braunschweig
1994 »Tabakkollegium oder es brennt mir unter den Nägeln«, Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland, Bonn; »Lagerbestände«, Galerie Eigen + Art, Leipzig
1996 »Die zwei Seiten der Medaille«, Firehouse, New York, subsequently at Kunstraum, Düsseldorf; »Marcel Odenbach. Besenrein«, Sprengel Museum Hannover
1997 »Marcel Odenbach: Zeichnungen 1975-1977«, Liechtensteinische Staatliche Kunstsammlung, Vaduz
 
Group exhibition (selection)
 
1978 »Die Grenze«, Neue Galerie, Museum Ludwig, Aachen, subsequently at Städtisches Kunstmuseum, Bonn; CAPC, Bordeaux
1982 »Videokunst in Deutschland 1963-82«, Kunstverein, Cologne, subsequently at Hamburger Kunsthalle, Hamburg, Badischer Kunstverein, Karlsruhe, Westfälischer Kunstverein, Münster, and at venues in Munich, Nuremberg, and Berlin
1984 »Het Lumineuze Beeld«, Stedelijk Museum, Amsterdam; »Von hier aus«, Messegelände, Düsseldorf
1987 documenta VIII, Kassel
1989 »Video-Skulptur retrospektiv und aktuell 1963-89«, Kunstverein, Cologne, subsequently at Kongresshalle Berlin; Kunsthaus Zürich
1990 »Passages de l'images«, Musée National d'Art Moderne, Centre Georges Pompidou, Paris, subsequently at Fundació »la Caixa«, Barcelona; Power Plant, Toronto, Wexner, Center for the Arts, Columbus, San Francisco; Museum of Modern Art, San Francisco
1991 »Metropolis«, Martin-Gropius-Bau, Berlin
1992 »Moving Image - Electronic Art«, Fondació Joan Miró, Barcelona
1993 »MultiMediale 3«, Zentrum für Kunst und Medientechnologie Karlsruhe
1994 »4 x 1«, Museum Albertinum, Staatliche Kunstsammlungen Dresden
1995 »Video Spaces: Eight Installations«, The Museum of Modern Art, New York; »Dialogue of Peace«, Le Palais des Nations, Geneva
1996 »fremdKörper - Corps étranger - Foreign Body«, Öffentliche Kunstsammlung Basel, Museum für Gegenwartskunst, Basle
1997 »Deutschlandbilder«, Martin-Gropius-Bau, Berlin

[David Richardt, 1997]