Annamaria & Marzio Sala
Year of birth, place
1960
Year of death, place
Germany
Groups
Biography
Annamaria Sala, born in 1930 in Merano, studied Music, Literature and History of Art in Bolzano, Lausanne and Heidelberg. Marzio Sala, born 1928 in Turin, studied History of Art, Philosophy, Mathematics and Cognitive Sciences in Turin and Zurich.
Since the beginning of the 1960's, Annamaria and Marzio Sala have been working on the development of conceptual projects to explore space and time structures. They developed various groups of works which are collected in the cycle »Arte Teorica«.
Solo exhibitions (selection)
1965 Galerie Palette, Zürich
1966 Galerie Vismara, Milan
1970 Galerie Reckermann and Heidi Reckermann; Photographie, Cologne
1972 Galerie Suzanne Bollag, Zürich
1975 »Time language 0 - 1 - 2«, Galerie Projektion Wevers, Cologne; »White box«, Kunstbibliothek, Museum Ludwig, Cologne
1986-87 »Arte Teorica«, Musée d'Art Moderne, Villeneuve d'Ascq-Lille; subsequently at the Kölnischer Kunstverein, Cologne; Museum moderner Kunst, Vienna
1995 »Chronhomme 1-7«, Kunsthalle Bremen
Group exhibitions
1969 »Pläne und Projekte als Kunst«, Kunsthalle Bern
1970 »Salon international des Galeries pilotes«, Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris
1971 »Biennale: Künstler - Theorie - Werk«, Kunsthalle Nürnberg
1973 »Triennale«, Palazzo dell'Arte, Milan
1974 »Kunst bleibt Kunst«, Projekt '74, Josef-Haubrich-Kunsthalle, Cologne; »Verbale und logische Systeme, Zeit«, Kunstmuseum Göttingen
1987 documenta VIII, Kassel
1997 »Meisterwerke der Kunsthalle Bremen«, Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland, Bonn
Museums/Collections
»Chronhomme 1«, »Chronhomme 2«, Kunsthalle Bremen; »White Box«, Kunstbibliothek Museum Ludwig, Cologne; Musée d'Art Moderne, Villeneuve d'Ascq-Lille; Museum moderner Kunst, Vienna; Sprengel Museum, Hannover; Erzbischöfliches Diözesanmuseum, Cologne
Literature (selection)
Sala, Annamaria und Marzio; Perlein, Gilbert (ed.): »Annamaria & Marzio Sala«, Villeneuve d'Asque 1986; Schmidt-Wulffen, Stefan: "Ultima Ratio", documenta und Fridericianum Veranstaltungs GmbH (ed.): »documenta 8«, Kassel 1987: Schmidt-Wulffen: "Anmerkungen zu einer 'theoretischen Kunst' - Denken und Werk von Annamaria und Marzio Sala", »Kunstforum International - Performance und Performance Art«, Vol. 96, Cologne 1988; Schmidt-Wulffen, Stefan: "Künstlerpaare - Annamaria und Marzio Sala", »Kunstforum International - Künstler-Paare u.a.m«., Vol. 106, Cologne 1990; Schmidt-Wulffen, Stefan: »Chronhomme Zyklus- Lichtfresken«, Bremen 1995
[1997]
Since the beginning of the 1960's, Annamaria and Marzio Sala have been working on the development of conceptual projects to explore space and time structures. They developed various groups of works which are collected in the cycle »Arte Teorica«.
Solo exhibitions (selection)
1965 Galerie Palette, Zürich
1966 Galerie Vismara, Milan
1970 Galerie Reckermann and Heidi Reckermann; Photographie, Cologne
1972 Galerie Suzanne Bollag, Zürich
1975 »Time language 0 - 1 - 2«, Galerie Projektion Wevers, Cologne; »White box«, Kunstbibliothek, Museum Ludwig, Cologne
1986-87 »Arte Teorica«, Musée d'Art Moderne, Villeneuve d'Ascq-Lille; subsequently at the Kölnischer Kunstverein, Cologne; Museum moderner Kunst, Vienna
1995 »Chronhomme 1-7«, Kunsthalle Bremen
Group exhibitions
1969 »Pläne und Projekte als Kunst«, Kunsthalle Bern
1970 »Salon international des Galeries pilotes«, Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris
1971 »Biennale: Künstler - Theorie - Werk«, Kunsthalle Nürnberg
1973 »Triennale«, Palazzo dell'Arte, Milan
1974 »Kunst bleibt Kunst«, Projekt '74, Josef-Haubrich-Kunsthalle, Cologne; »Verbale und logische Systeme, Zeit«, Kunstmuseum Göttingen
1987 documenta VIII, Kassel
1997 »Meisterwerke der Kunsthalle Bremen«, Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland, Bonn
Museums/Collections
»Chronhomme 1«, »Chronhomme 2«, Kunsthalle Bremen; »White Box«, Kunstbibliothek Museum Ludwig, Cologne; Musée d'Art Moderne, Villeneuve d'Ascq-Lille; Museum moderner Kunst, Vienna; Sprengel Museum, Hannover; Erzbischöfliches Diözesanmuseum, Cologne
Literature (selection)
Sala, Annamaria und Marzio; Perlein, Gilbert (ed.): »Annamaria & Marzio Sala«, Villeneuve d'Asque 1986; Schmidt-Wulffen, Stefan: "Ultima Ratio", documenta und Fridericianum Veranstaltungs GmbH (ed.): »documenta 8«, Kassel 1987: Schmidt-Wulffen: "Anmerkungen zu einer 'theoretischen Kunst' - Denken und Werk von Annamaria und Marzio Sala", »Kunstforum International - Performance und Performance Art«, Vol. 96, Cologne 1988; Schmidt-Wulffen, Stefan: "Künstlerpaare - Annamaria und Marzio Sala", »Kunstforum International - Künstler-Paare u.a.m«., Vol. 106, Cologne 1990; Schmidt-Wulffen, Stefan: »Chronhomme Zyklus- Lichtfresken«, Bremen 1995
[1997]